Vier mooie dagen

Alle dagen zijn heerlijk en bijzonder. Je staat op, doet je ochtendwandeling, drinkt koffie, ontbijt en gaat douchen. Daarna doe je gewoon je dagelijkse dingen en voorbereidingen om trips te gaan maken. Maar sommigen dagen zijn extra bijzonder. Ander halve week geleden kreeg ik een berichtje met de vraag hoe het leven op Bali was en is. Mijn neef Pippijn (zoon van mijn broer Fons) en zijn vriendin Bernike zouden naar Bali komen. Tijd voor een ontmoeting en het werden uiteindelijk vier mooie dagen.

Ze kwamen alle twee van Tonga waar ze gewerkt hadden in een resort. Bernike was al een keer op Bali geweest. De eerste dag kwamen ze rond de middag aan. We besloten die middag om naar Vihara Buddha Banjar (wat een boeddhistisch tempelklooster is) en naar Holy Hot Spring in Banjar te gaan. Aan beide plaatsen viel weer op dat alles flink opgeknapt word. Daarna op het strand in Lovina gezeten en heerlijk gegeten bij Ibu Wina.

De tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan de Git-Git waterval. Het blijft een bijzondere waterval, vooral het moment dat het water de grote steen raakt. Dan spat het water uit elkaar om vervolgens zijn weg naar de rivier te vinden. Het was er niet extreem druk. Een groepje Russen, onder begeleiding van een gids, druk bezig met het maken van selfies. De winkeltjes langs het pad naar de waterval worden er steeds minder en bijna alles is te koop voor 10.000 roepia. Maar wanneer je belangstelling hebt voor een mooie sarong, dan wordt het toch stevig onderhandelen. Ook onze jongste verkoper was aanwezig en in het voorbij lopen zei hij: “Bye, Bye”. Onze magen waren aan het protesteren en daarom vertrokken we richting Kerobokan, vlak achter Singaraja, waar we een heerlijke snapper gegeten hebben. De vis is zo sappig, zo mals en wit. Heerlijk. Na deze heerlijke maaltijd zijn we naar de traditionele markt in Singaraja gegaan, waar we altijd wel weer prachtige mensen tegenkomen. Mensen die midden in het leven staan en volledig hun zelf zijn, ondanks hun armoede. Ik ben benieuwd hoe lang de markt blijft bestaan. De stad heeft hele andere plannen. Ik zal de komende tijd de markten zoals ze er nu zijn gaan vastleggen, want het gaat veranderen. In de avond heerlijk gegeten bij Warung Bonsai.

De derde dag, het opstaan werd telkens een beetje later….ha ha ha. Heerlijk ontbeten en op weg naar Pemuteran. Hoofddoel was de Melanting Tempel. Wat is het toch een mooie tempel. De trap die helemaal omhoog gaat, de kleuren zo vrolijk. Er werd weer flink gebeden. De ene na de andere groep families kwam voor hun ceremonie. Voordat we naar de tempel gingen had ik eerst nog een kilo druiven gekocht, yep voor de apen. Die waren er in een grote hoeveelheid. Ze waren zo brutaal dat ze heel dichtbij kwamen, op de tafel sprongen en de offermandjes leeg maakte. Tot dat iemand het in de gaten kreeg en ze weg joeg. Gelukkig zijn ze niet zo agressief als bij de Pulaki Tempel. Vandaaruit wat gegeten bij Warung Ganesha en naar het strand van Pemuteran. Omdat de dag naar het einde ging besloten we richting Anturan te gaan en daar nog heerlijk wat op het strand gezeten bij Warung Rasta. Wat biertjes gedronken, gegeten en veel gelachen.

De laatste dag bestond de ochtend uit lekker wat aan tutten en vervolgens vertrokken naar Sambangan Secret Garden voor een maaltijd. Een mooie plek om gewoon te relaxen en niks te doen. Slechts 2 toeristen en de rest lokale bevolking met een horde aan kinderen die hun plezier in het zwembad vonden en wij op de matras. De bedoeling was eigenlijk om bij Aling-Aling te gaan jumpen en glijden, maar dat werd een stevige rit helemaal omhoog met grandioze uitzichten. De omgeving van Panji is echt prachtig. Zoals ik altijd zeg: “wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag”, ging het dan ook stevig omlaag. Tussentijds moeten stoppen omdat de remmen van de scooter waarop Pippijn reed ietsje te warm werden en afgekoeld moesten worden. En, dat doe je dan bij een rivier. Iedereen was druk bezig met de was en wilde allemaal op de foto.

Vier mooie dagen die vanmorgen met een bananen pannenkoeken ontbijt werden afgesloten. De reis werd voortgezet naar Medewi Beach.